Jump to content

Eskapismi

• Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 03:25 PM

En ainakaan vatstaavaa aihetta löytänyt joten päätin pistää topicin pystyyn. :) Elikkäs eskapismi, jos joku ei tiedä mitä se tarkoittaa niin eskapismi on todellisuus pakoisuutta. Kuka tunnustautuu eskapistiksi? Miten se teissä ilmenee? Rakennatteko onnellisen paratiisin pääne sisään, luetteko kirjoja joihin uppoatte kuin Joukahainen suohon vai kirjoitatteko omianne? Tapoja on lukemattomasti enemmänkin joten eikun kommenttia tulemaan!
Itse kirjoitan sekä novelleja että runoja. Kyllä se maailmakin pään sisästä löytyy, mutta ei se ihan paratiisi ole. :) Kirjoja luen mielelläni, uppoudun niihin ja kehitelen keskenlukuiselle tarinalle uuden alun tai lopun. Piirtäminenkin on hyvä tapa päästää niitä demoneja pihalle ja rakentaa täydellisyyden kuvaa. Myös unelmointi on yksi tavoistani ilmentää eskapismia. Pilvilinnojen rakentelu kuuluu lempipuuhiini. :)

#2 Dillinger

Dillinger
  • Members
  • 5,643 posts

Posted 11 April 2008 - 03:46 PM

Eskapismi on aivan yliarvostettu termi. Kirjan lukeminen, elokuvan tuijottaminen, tai vaikkapa netistä mielenkiintoisen artikkelin lukeminen voidaan laskea eskapismiksi koska siinähän ihminen pyrkii sulkemaan reaalimaailman ympäriltään.

Ja tässä siteeraan nyt itseään hra Holopaista jonka melkein jokaisessa haastiksessa sana nousee esiin.
Tämä ikuisesti pelätty loppu meitä lähestyy. Taivaalta sataa verta ja susi meidän jumalamme syöä. Ei kukaan säästy kuolemalta. Ikuisen kaaoksen valta. Tämä on viimeinen yö.

#3 Guest_Blackie_*

Guest_Blackie_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 03:47 PM

Mie olen sitä mieltä, että kaikki ihmiset ovat jollakin tasolla eskapisteja. Joillakin on vahvempi tarve uppoutua pois ja joillakin sitten ei. Kaikki kuitenkin lukee, kirjoittaa, askartelee, piirtää, maalaa, kuuntelee musiikkia tai tekee sitä, katsoo elokuvia, hoitaa kukkia ja unelmoi yms. Ne rentouttaa ja auttaa jaksamaan arkea ja velvollisuuksia. Eskapismia tunnutaan pitävän jonain erityisenä asiana, vaikkei se mun ymmärtääkseni sitä ole. Vai onko koko hieno sana varattu jotain normaalielämään kykenemättömiä haihattelijoita varten?

#4 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 04:05 PM

Tuskin sentään ihan noin. Kyllä sitä löytyy jokaisen elämästä mutta kaikki eivät siihen kiinnitä huomiota. Joillekkin se vain on tapa kestää elämää.

#5 unforgiven

unforgiven
  • Members
  • 2,012 posts

Posted 11 April 2008 - 05:09 PM

Jotkut toki tarvitsevat tuollaista haavemaailmaan uppoutumista hyvinkin paljon, ymmärrän, ja näille joillekin se on elämäntapa. Itse olen hitusen samoilla linjoilla Dillingerin (tai Holopaisen?) kanssa. Huvittaa, että varsinkin tällä foorumilla eskapismi-sana on tuntunut olevan muotia siitä asti kuin Tuomas alkoi näkyvämmin puhua siitä joskus Tarjan erottamisen jälkeen. :p

Edited by unforgiven, 11 April 2008 - 05:09 PM.

"To worship a great mystery was just to worship your own ignorance." hpmor

Farmasian blogi ja kalastusblogi

#6 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 05:58 PM

Jotkut toki tarvitsevat tuollaista haavemaailmaan uppoutumista hyvinkin paljon, ymmärrän, ja näille joillekin se on elämäntapa. Itse olen hitusen samoilla linjoilla Dillingerin (tai Holopaisen?) kanssa. Huvittaa, että varsinkin tällä foorumilla eskapismi-sana on tuntunut olevan muotia siitä asti kuin Tuomas alkoi näkyvämmin puhua siitä joskus Tarjan erottamisen jälkeen. :p

Totta tupiset. Muutenkin eskapismi-sanaa on alettu käyttää enemmän nykyisin. Mie olen yksi niistä joka todella tarvitsee sitä. Oikeasti.

#7 Guest_Sir Juzzi_*

Guest_Sir Juzzi_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 06:02 PM

Vittu mitä paskaa.

Eskapismi susipoika ihqpihq ulliuli. :drunk: :heart:

#8 Narquelie

Narquelie
  • Members
  • 806 posts
  • Interests:fantasy- and horror literature, anime, asian extreme cinema, gigs & festivals, RPG's, bodymodifications, board games, nature, beer...

Posted 11 April 2008 - 06:05 PM

^:DDD Vahva komppi Juzzille.
"Oh, please! If every vampire who said he was at the crucifixion was actually there, it would have been like Woodstock... I was actually at Woodstock. That was a weird gig. I fed off a flowerperson, and I spent the next six hours watchin' my hand move."

#9 Lethean

Lethean
  • Members
  • 1,270 posts

Posted 11 April 2008 - 06:07 PM

^^ :lol: *komp komp*

Itselleni todellisuudenpako on aina ollut luontaista, välillä vähän liiankin, mutta en silti haluaisi käyttää itsestäni sanaa "eskapisti". Mielikuvituksen voimalla tässä mennään koko ajan eteenpäin, ja kuten varmaan melkein kaikki, en usko että osaisin elää ilman mitään reittiä ulos "todellisesta" maailmasta (jonka rajat ovat toisinaan olleet todella häilyvät). Lähinnä liitän pakoreittini itseni ilmaisemiseen - teatteri ja piirtäminen. Näytteleminen on minulle paitsi narsistinen nautinnonlähde, myös puhdistava ja vapauttava kokemus, lähes joka kerta. Mikä tahansa rooli onkin, saan olla joku muu, elää hetken maailmassa jonka luovat minä ja muut ympärilläni. Piirtänyt olen siitä asti kun sain kynän käteeni, ja se on myös pikkuhiljaa jalostunut sarjakuvien puolelle. Pelkästään realistinen potrettikuvien tuherrus toimii kuin stressipallo, maalatessa puolestaan saa sukeltaa syvemmälle väreihin.

Sitten pitäisi varmaan mainita myös Nightwish, mutta se taitaa olla vähän liian itsestäänselvää.

Edited by Lethean, 11 April 2008 - 06:09 PM.

" --dark chambers of my mind locked around the neck of my l o v e. "

JKL 141207
HKI 260608
HKI 190909

#10 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 06:10 PM

Pakko myöntää mutta totta turiset! Mie menen laulaessani jonnekkin usvamaailmaani ja nautin siitä todella.

#11 Guest_Nemo__*

Guest_Nemo__*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 07:06 PM

Olen ollut eskapisti kakarasta asti ja sitä tulen aina olemaan. Mielikuvitukseni on vilkas ja olen viipyillyt omissa maailmoissani pitkiä aikoja. Olen hakunut eskapismista lohtua, ajanvietettä ja innoitusta. Musiikki on kuitenkin tullut mukaan vasta muutama vuosi sitten, pian sen perään soittaminen ja musiikin tekeminen, myös runoutta on syntynyt ihan viime aikoina. Kuluneen puolen vuoden aikana olen paennut todellisuutta jatkuvasti, sillä välillä elämä on tuntunut sellaiselta helvetiltä, että on tullut jopa mietittyä leipäveitseen heittäytymistä. Eskapismi auttaa, vaikkei se ehkä paranna.

#12 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 07:12 PM

Sie puhut asiaa. Ja eskapismi todellakin tuo ainakin hetken rauhan helvetin keskelle.

#13 Guest_Blackie_*

Guest_Blackie_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 07:38 PM

Lol @ Sir Juzzin kommentti :lol: Välillä tuntuu, että jos Tuomas mainostaisi olevansa vaikkapa ekshibitionisti, niin todellisuuspakoisuuden sijaan foorumin porukka jauhaisi siitä kuinka kivaa onkaan vilautella itsestään enemmän kuin muut haluaisivat nähdä.

#14 Guest_Mya_*

Guest_Mya_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 07:39 PM

Muotia tai ei niin ainakin minä ensimmäistä kertaa löysin tämän sanan, joka kuvaa mun todellisuuden pakoisuuttani ja jollainen olen ollut aina. Siinä samalla tuli ymmärrettyä isteänikin paremmin, kun osasin mm. lokeroida itseni johonkin. Tänäänkin mun piti kirjoittaa eräitä ikäviä asioita ylös, mutta päädyinkin pelamaan peliä kun en halunnut kohdata niitä ajatuksia. (Olen myös laiska.)

Tunnen tyyppejä jotka ovat viimeisen vuoden aikana julistautuneet eskapisteiksi, mutta kyseiset tyypit eivät Nightwishia kuuntele tai näissä piireissä paljoa liiku, joten ehkä se siitä "Tuomaskin on niin mäkin oon" -muodista. En kuitenkaan kiellä ettei näitä Tuomaksesta mallia ottavia tyyppejä.

"Pitäisiköhän Nightwish poistaa lempibändi-listoilta, koska kaikki kuitenkin luulee että olen fani vain muodin vuoksi ja onhan se nyt päivänselvää että suurin osa Nightwishista pitää koska levyt myy niin hyvin." ;) :p Ei tarvitse vastata tuohon.

Edited by Mya, 11 April 2008 - 07:40 PM.

#15 Lethean

Lethean
  • Members
  • 1,270 posts

Posted 11 April 2008 - 09:04 PM

^ Tästä vielä, että minä ainakin haluan uskoa suurimman osan Nightwishin kuuntelijoista, jotka laskevat itsensä eskapisteihin, ovat löytäneet Nightwishin musiikin juuri todellisuuspaon vuoksi? :angel: Nightwishin musiikki on ainakin minusta eskapistisinta kuulemaani.

Edited by Lethean, 11 April 2008 - 09:04 PM.

" --dark chambers of my mind locked around the neck of my l o v e. "

JKL 141207
HKI 260608
HKI 190909

#16 Evenfall

Evenfall
  • Members
  • 2,470 posts
  • Interests:musiikki, pohdiskelu, yleinen hörhöily.

Posted 11 April 2008 - 09:06 PM

Minä luen itseni eskapistiksi, vaikkakin olen samaa mieltä Blackien kanssa siitä, että kaikki ihmiset ovat jollakin tavalla eskapisteja. En tykkää itse huudella tätä, koska olen myös NW-fani ja tietää mikä seuraava kommentti on. Totta on, että kuulin termin ensimmäisen kerran Tuomaksen suusta, mutta silloin ajattelin että en minä sellainen ole.

Minä en missään tapauksessa varsinaisesti haluaisi siirtyä kokonaan tästä maailmasta jonnekin toiseen ulottuvuuteen, tarvitsen vain toisinaan jonkin sortin breikkiä ympäröivistä asioista. Leffoihin tulee yleensä kadottua ihan täysin, usein elän sen elokuvan sisällä ja sama olotila jatkuu ehkä päivänkin elokuvan jälkeen, jos elokuva onnistuu vaikuttamaan. Luultavasti tämän vuoksi olen erityisen herkkä kauhuelokuville ja muutoin mieltäjärkyttävälle matskulle (esimerkkinä No Country For Old Men) ja yritän välttää niitä viimeiseen asti.

Toisaalta usein en tietoisesti pakene. Se vain tapahtuu. Esimerkiksi Sormusten herran maailmassa tuli elettyä montakin viikkoa, kun leffat olivat ilmestyneet (innostuin samaan aikaan lukemaan kirjan) ja edelleenkin Keski-Maa onnistuu toisinaan imaisemaan minut mukaansa. Sitten Harry Potterin kuudennen osan lopun luettuani itkin varmaan sen päivän. Tosin en kyllä kehdannut sanoa asiasta kellekään. :p Musiikki on toinen elementti, joka usein työntää minut jonnekin ihan muualle. Rakastan sitä tunnetta. Esimerkiksi Dead Boy's Poemin alku, jossa on vain Sam ja koskettimet, on suora portti pois tästä hetkestä.

Erityisen kauniit asiat, juuri tuo DBP:n alku esimerkiksi, nyt ylipäänsä saavat minut liitelemään jonnekin tuonne taivaalle. Se on ihan ihmeellinen tunne. Yleensä en näistä tunteista puhu, koska ihmiset vain jotenkin tuntuvat nauravan niille helposti.

Minä tykkään tästä ominaisuudestani, koska tämä taivaalla liitely vain tuntuu tosi mukavalle joskus, niin kuin ei tarvitsisi huolehtia yhtään mistään ympärillä. En kuitenkaan ajattele olevani mitenkään erityinen sen takia (muiden syiden takia lähinnä päinvastoin, mutta ei siitä sen enempää), se on vain jotain mitä minä olen. Ja ihan ilman Tuomasta. ;)

Edited by Evenfall, 11 April 2008 - 09:56 PM.

Being tender and open is beautiful. -- Don’t let someone steal your tenderness. Don’t allow the coldness and fear of others to tarnish your perfectly vulnerable beating heart. Nothing is more powerful than allowing yourself to truly be affected by things. Whether it’s a song, a stranger, a mountain, a rain drop, a tea kettle, an article, a sentence, a footstep, feel it all – look around you. All of this is for you. Take it and have gratitude. Give it and feel love.

- Zooey Deschanel -

#17 Guest_Nallekarhu_*

Guest_Nallekarhu_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 09:53 PM

Eskapismi on aivan yliarvostettu termi. Kirjan lukeminen, elokuvan tuijottaminen, tai vaikkapa netistä mielenkiintoisen artikkelin lukeminen voidaan laskea eskapismiksi koska siinähän ihminen pyrkii sulkemaan reaalimaailman ympäriltään.

Ja tässä siteeraan nyt itseään hra Holopaista jonka melkein jokaisessa haastiksessa sana nousee esiin.

Myös alkoholin liiallinen juonti on pakoa todellisuudesta.

#18 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 10:03 PM

Olen melko samoilla linjoilla Evenfall: in kanssa. Mie kuulin termin kyllä ensimmäistä kertaa Holopaisen suusta ja ajattelin että hui kamala, miusta ei kyllä ikinä tuu tuollasta ja kuinkas sitten kävikään. Tyttö liitelee nykyään ihan eri ulottuvuuksissa jne. Ja tämä oli ihan vahinko sattuma kun tajusin olevani eskapisti. Rupesin kelaamaan tapojani ja tuntemuksiani ja siinä se sitten oli. PAM, ei heleskutti, miekö muka joku eskapisti? Ei oo mahollista, vaan oli sittenki. :D

Edited by Princess Of Lust, 11 April 2008 - 10:05 PM.

#19 Guest_Savior_*

Guest_Savior_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 10:17 PM

Vittu mitä paskaa.

Eskapismi susipoika ihqpihq ulliuli. :drunk: :heart:

Myös alkoholin liiallinen juonti on pakoa todellisuudesta.

:lol:

Löysin Steven Wilsonin ihanan musiikin ja yhtäkkiä pakenin todellisuutta, kasvatin samanlaisen polkkatukan ja soitin maailman huonoimpia Opeth-covereita. :heart:

#20 Guest_Princess Of Lust_*

Guest_Princess Of Lust_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 10:22 PM

Juuri näin. Koit valasituksen! :lol: Ja mie pakenen kohta todellisuutta koska nuhahdan. Pakenisin kokoajan jos vain voisin. Paitsi nyt olisi ihan kiva nukkuakkin jos vaikka pystyisi. Vaikka kuinka olisin riitää täällä kylvänyt olen saanut purkautua ja epäilisin että nyt pystyisi nukkua. Meni vähä ohi aiheen :D

#21 Elaith

Elaith
  • Moderators
  • 9,369 posts
  • Interests:Capoeira, guitar

Posted 11 April 2008 - 10:43 PM

Minä yleensä eskopasmapuuskissani päädyn puolestani aina tänne lankulle. Onpahan edes jossakin se pikkupomon nappi sormen liikahduksen päässä! :evil:
Almost Again
But not anymore

#22 Guest_anata sorctica_*

Guest_anata sorctica_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 10:46 PM

Eskapismi on perseestä. :down: Ihqupismissä on sentään jotain.

Se on heikkoutta, jos aikuisen ihmisen pitää paeta ongelmia johonkin mielikuvitukseen kuin pieni lapsi. Ennen vanhaan tällaisista ihmisistä käytettiin nimitystä hullu, mutta nykyään he ovat trendikkäästi eskapisteja. Ihan sama juttu kuin jonkin ADHD:n kanssa. Ei 50-vuotta sitten ollut ko. ”tautia”, koska lapsille pidettiin kuria, mutta nykypäivänä kun tukkapöllykin on kielletty, niin ei ihme jos kakarat riehuvat. Ja elokuvilla, musiikkilla jne. ei ole mitään tekemistä truu-eskapismin kanssa.

Jokainen saa toki pilata elämänsä mun puolesta eskapismillä, feminismillä tai millä vain, mutta sitä mä en hyväksy, jos muutkin ihmiset joutuvat siitä kärsimään. Mun järkeen ei käy se, jos esim. ihminen erotetaan jostain bändistä managerin tai julkisten kirjeiden välityksellä. Vaikka olisi miten eskapisti tahansa, niin jotkut asiat maailmassa pitää vaan hoitaa kuin MIES, eikä kaikkia ongelmia voi aina vain paeta.

#23 Kahvisieni

Kahvisieni
  • Members
  • 830 posts
  • Interests:Reading, music, coffee, languages, writing... In no specific order.

Posted 11 April 2008 - 10:52 PM

Välillä tuntuu, että jos Tuomas mainostaisi olevansa vaikkapa ekshibitionisti, niin todellisuuspakoisuuden sijaan foorumin porukka jauhaisi siitä kuinka kivaa onkaan vilautella itsestään enemmän kuin muut haluaisivat nähdä.

:lol: :lol:

Minä en kutsuisi itseäni eskapistiksi. Kuten sanottua, sehän on pakenemista, ja se on aika vahva sana. Minulle kirjojen lukeminen, elokuvat ja muut ovat ennemminkin vierailua jossain toisessa paikassa, irrottautumista. Käyväthän ihmiset lomamatkoillakin ilman, että varsinaiseti pakenevat tosissaan jotain kotiinsa liittyvää. Saatan uppoutua kyllä kirjaan tuntikausiksi, kuulematta mitään ympärilläni, mutta palailen sieltä mielikuvituksen syövereistä aina takaisin, ja jatkan sitten aivot latautuneen arkipäivääni.

Joillekin kyllä varmasti pako todellisuudesta on oikeasti tärkeää, ja jopa pakollista, että pää pysyisi kasassa. Ihmiset tarvitsevat lohtua, ja sitä varmasti saa vaikkapa NW:n musiikista tai vaikka sitten Sormusten herra-kirjasta. Kunhan vain muistaa, ettei ikuisesti voi paeta kaikkea, välillä on pakko kohdata kipeätkin asiat.

#24 Guest_Blackie_*

Guest_Blackie_*
  • Guest

Posted 11 April 2008 - 10:56 PM

Ja elokuvilla, musiikkilla jne. ei ole mitään tekemistä truu-eskapismin kanssa.

Joo siis oot niinq ihan oikees; truu-eskapisti löytyy pehmustetusta huoneesta ;)
(Ei mut, saattais ihan oikeasti löytyäkin. Ajatelkaapa sitä).

#25 Dillinger

Dillinger
  • Members
  • 5,643 posts

Posted 11 April 2008 - 11:37 PM

Vetäkää saatanan elitistit möhnät.
Tämä ikuisesti pelätty loppu meitä lähestyy. Taivaalta sataa verta ja susi meidän jumalamme syöä. Ei kukaan säästy kuolemalta. Ikuisen kaaoksen valta. Tämä on viimeinen yö.